لازمه دشمن شناسی بصیرت است

به نظر می‌رسد باوجود تهدید داعش و حامیان آن بر تداوم حملات غافلگیرانه به مواضع غربی، می‌توان با راه اندازی کمپین‌های هم‌دردی در فضای مجازی و تلاش برای برجسته‌سازی تفاوت‌های اسلام داعشی با اسلام حقیقی بتوان 11 سپتامبر 2014 را بهتر از 2001 پشت سر گذاشت.


خبرگزاری فارس: از ۱۱سپتامبر تا ۱۳ نوامبر






شاید نخستین روزهایی که جمهوری خواهان آمریکایی و رسانه‌های آنان عبارت «همه تروریست‌ها مسلمان هستند اما همه مسلمانان تروریست نیستند» را تکرار می‌کردند کسی چندان تصور درستی از علت بکارگیری چنین جمله زیرکانه‌ای نداشت. عبارتی که تندروها را به شدت راضی می‌ساخت و از سوی دیگر میانه‌روها و حتی مخالفان آن را نیز به اعتراف درباره این اصل که اسلام و تروریسم همزاد یکدیگر هستند وادار می‌ساخت.

۱۳ نوامبر ۲۰۱۴، ۱۳ سال پس از حمله به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک جهان شاهد ۱۱ سپتامبر اروپایی‌ها بود. بالغ بر ۱۵۰ کشته در عملیات هفت‌گانه با مسئولیت گروهی که به نام دولت اسلامی! شناخته می شود به خودی خود برای افزایش تنش‌ها در غرب آسیا و اسلام هراسی در سراسر جهان کفایت می‌کند. برنامه‌ای که بارها به اجرا در آمده است و هربار نیز به توفیقاتی دست یافته است. سال ۲۰۰۱ آمریکایی‌ها را به افغانستان آورد، ۲۰۰۳ به عراق و پس از مدتی سکون اروپایی‌ها مهمان بدون دعوت لیبی و مصر شدند.

در روزهایی که اروپایی‌ها به تبعیت از سیاست‌های ایالات متحده به لشکرکشی و حمایت از گروه‌های مسلح در سوریه و عراق می‌پرداختند و این روزها شاهد هجوم آوارگان محصول همین حمایت‌ها به خاک خود هستند، چگونه می‌توانند پاسخگوی تغییر شرایط موجود باشند؟ اسلام هراسی که از سال ۲۰۰۱ با گفتمان همزادی اسلام و تروریسم آغاز شده بود، اگر چه فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت و حتی در بازه‌های زمانی منجر به افزایش گرایش به اسلام شده است، بار دیگر با چاشنی ترور به سمت افزایش خشونت‌ها و درگیری‌های بین فرقه‌ای کشیده می‌شود.

بررسی پازل اسلام هراسی نشان می‌دهد هرجا چاشنی خشونت و ترور با درجات بالاتری اعمال شده است، توفیقات بیشتری نصیب غربی‌ها شده است. درست در سال‌هایی که انتظار می‌رفت اقدامات القاعده به گرایش‌ها و باورهای عمومی نسبت به اسلام ضرباتی وارد سازد، آمارها از رویکرد متفاوت و بعضا مثبت عمومی نسبت به اسلام حکایت دارد. اما آنچه باعث معکوس شدن این روند و نیاز روز افزون سیاست‌گذاران غربی به خون‌ریزی بیشتر شده است، بدون‌شک با اقدامات و فعالیت‌های مسلمانان در سراسر جهان مرتبط است.

مسلمانان هرگاه در قالب انجمن‌ها و فعالیت‌های شبکه‌ای دست دوستی به سوی دیگر مردمان دراز کرده‌اند و اسلام را از منظر رحمت و بخشش عرضه کرده‌اند با استقبال بسیار خوبی مواجه شده‌اند. به نظر می‌رسد باوجود تهدید داعش و حامیان آن بر تداوم حملات غافلگیرانه به مواضع غربی، می‌توان با راه اندازی کمپین‌های هم‌دردی در فضای مجازی و تلاش برای برجسته‌سازی تفاوت‌های اسلام داعشی با اسلام حقیقی بتوان ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۴ را بهتر از ۲۰۰۱ پشت سر گذاشت. اقدامی که این بار نه از روی استیصال بلکه در تلاش برای حفظ انسانیت و هم‌نوع دوستی در بن مایه‌های بشری انجام می‌گیرد. امری که چیزی جز ماهیت حقیقی اسلام نیست و می‌تواند با ساده‌انگاری مسلمانان در دهکده جهانی تحت سلطه رسانه‌ها به سرعت علیه خود آن عمل کند.

تجربه کمپین‌های ماه رمضان که به معرفی اسلام به دیگران در سطح جهان انجام گرفت و یا «من عاشق محمد (ص) هستم» در واکنش به کاریکاتورهای پیامبر (ص) نشان می‌دهند، فعالیت‌های مردمی و خودجوش می‌توانند اثرگذاری دوچندانی داشته باشند. اثرگذاری که از ده‌ها پیام و نشست سیاست‌مداران که در صحنه عمل اقدامات همسو با پازل اسلام هراسی می‌نمایند، موثرتر هستند.

منبع:فارس نیوز


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۵
آزاد جوادی