لازمه دشمن شناسی بصیرت است

جیسون در اعترافات خود از برنامه‌ها و راهبرد جدید خود می‌گوید که ما باید به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کردیم که در فتنه‌‌های آینده خانواده شهدا با عکس شهیدان خود به میدان بیایند و مقابل جمهوری اسلامی بایستند. تیم جیسون در سفرهای روحانی کاملا فعال بوده و حتی در هواپیمای او نیز حضور داشته است...

Image result for ‫جیسون رضاییان‬‎




اعتراف پس از ۱۹روز

پایگاه خبری انصارحزب‌الله: روز۲۷ مهر ماه سال جاری خبرگزاری فارس گزارش منحصر به فردی از جزئیات نشست نمایندگان مجلس با سازمان اطلاعات سپاه منتشر کرد که مطالعه آن می تواند کمک زیادی به به درک روندهای جاری کشور نماید. این گزارش مربوط به بررسی پرونده «جیسون رضائیان» تبعه ایرانی – آمریکایی بود که روز۳۱ تیرماه ۹۳ به همراه همسرش به اتهام جاسوسی توسط سازمان اطلاعات سپاه، بازداشت شده بود.

براین اساس به دنبال شدت گیری روند توفنده سازمان اطلاعات سپاه در برخورد با شبکه نفوذ ، یالثارات در ادامه به بازنشر گزیده ای از گزارش فارس در این باره می پردازد که مبتنی بر نقل قول های اعضاء کمیسیون امنیت ملی مجلس از جلسه با اعضاء سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. جواد کریمی قدوسی عضو این کمیسیون ، جزئیات اعترافات جیسون رضائیان را تشریح و گفت: «۱۹روز پس از دستگیری رضاییان ، او شروع به اعتراف کرده و اطلاعات بسیار مهمی را بیان می‌کند. در این مدت از سوی آمریکایی‌ها بسیار تلاش شد که وی آزاد شود که موفق نشدند.

جیسون با وجود اینکه که دو تابعیتی است به عنوان خبرنگار ایران فعال شده و مستند برزخ را تهیه می‌کند. در سال ۸۸ موفق می‌شود شاکله کامل با بلوغ جاسوسی را در ایران شکل دهد.»

نفوذ از دوره احمدی‌نِژاد

کریمی قدوسی از هشدار وزرات فرهنگ و ارشاد به این متهم خبر می‌دهد و می‌گوید: « سال ۸۸ ، وزارت فرهنگ و ارشاد (دوره احمدی نژاد) خیلی محرمانه به این شخص می‌گویند از کشور خارج شود ولی در مهر۸۸ دوباره با عنوان خبرنگار به ایران می‌آید. او پس از این بازگشت ، ارتباط گیری با جبهه مرتد ملی را برقرار و با یکی از فرزندان دبیرکل این جبهه، ارتباط نامشروع و غیراخلاقی پیدا می‌کند. رضاییان از طریق این نفوذ بدون اینکه کسی بتواند به او شک کند کارخود را پیش می‌برد. یعنی اگر روزی دستگیر شد بگویند فعالیت‌های ما کاملا قانونی بوده است؛ درحقیقت شبکه آنها برای قوانین جمهوری اسلامی آموزش‌های ویژه‌ای درخارج از کشور می‌دیدند. آموزش‌های ویژه‌ زیر نظر جاسوسانی که در لانه جاسوسی دستگیر و باز با چهره خبرنگار وارد کشور می‌شوند.»

قدوسی با اعلام ارتباط وسیعِ جیسون با وزارت خارجه در دوره احمدی نژاد ، یکی از کار ویژه‌ های وی در فتنه ۸۸ ، را جمع‌آوری لحظه ای اطلاعات ، به شکل منطقه به منطقه از ناآرامی‌ها و انعکاس آن بوده است.

نفوذ ویژه در دوره روحانی

قدوسی در ادامه می گوید: «جیسون در اعترافات خود اعلام می‌کند من سرهنگ جنگ نرم و اولین کسی هستم که به آمریکایی‌ها اطلاع دادم فتنه ۸۸ راه به جایی نمی‌برد ؛ چرا که به گفته جیسون جمهوری اسلامی توانست در این فتنه صف‌ها را از هم جدا کند و این هنر انقلاب است. جیسون در اعترافات خود از برنامه‌ها و راهبرد جدید خود می‌گوید که ما باید به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کردیم که در فتنه‌‌های آینده خانواده شهدا با عکس شهیدان خود به میدان بیایند و مقابل جمهوری اسلامی بایستند.»

از دیگر مباحث تشریح شده توسط کریمی قدوسی بر می‌آید که جیسون یک شبکه ارتباطی قدرتمند در بدنه اجرایی نظام جمهوری اسلامی و افراد مرتبطی در مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری ، دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام ، به ویژه در نهاد ریاست جمهوری و وزارت امورخارجه و حتی مجلس شورای اسلامی و سازمان میراث فرهنگی ایجاد کرده بود. بر اساس اظهارات قدوسی ، «ش» در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، ارتباط نزدیکی با جیسون رضاییان داشته و تمام اخبار تیم مذاکره‌کننده را در اختیار وی قرار می‌داده است ؛ جیسون به طور کلی در تیم رسانه‌ای آقای ظریف فعال بوده و فردی به نام «س» در نهاد ریاست جمهوری نیز ارتباط ویژه‌ای با وی داشته و اطلاعات وسیعی در اختیار وی قرار داده است.

جیسون در استانبول سرپلی داشته که اخبار را از آقای «ش» در وزارت امور خارجه ایران اخذ و به وسیله شبکه خبرنگاران آموزش‌دیده ، آن را ارسال می‌کرده است.

جیسون و آدامس روحانی

بر این اساس ،‌ تیم جیسون در سفرهای روحانی کاملا فعال بوده و حتی در هواپیمای او نیز حضور داشته است. یکی از وظایف تیم جاسوسی جیسون جمع‌آوری میزان استقبال از رئیس‌جمهوری در سفرهای استانی بوده است.
قدوسی در ادامه تاکید می‌کند: «تیم جیسون در خصوصی‌‌ترین جلسات رئیس‌جمهور نیز شرکت و اخبار این جلسه را به شبکه‌های جاسوسی منتقل کرده‌اند. جیسون در یک گزارش به آمریکایی‌ها می‌گوید که من به قدری به رئیس‌جمهور نزدیک شدم که حتی طعم و مارک آدامسی که می‌جود را شناسایی کردم و می‌دانم ایشان به چه آدامسی علاقه دارد.

جیسون از خانمی به نام «م.ر» نام می‌برد که وی او را به داخل نهاد ریاست جمهوری نفوذ داده و در فتنه ۸۸ یک عکاس حرفه‌ای اغتشاشات و انتقال آن به خارج از کشور بوده است. خبرها در سطوح عالی دولتی توسط خانم «م.ر» منتقل می شده و به شدت مورد اعتماد مقامات اجرایی قرار داشته است.»

وظیفه خاص در ماجرای تحریم‌ها

طبق اظهارات کریمی قدوسی ،‌ یکی دیگر از وظایف رضاییان نفوذ افراد به دستگاه‌ها از مسیر استخدام بوده که بلافاصله مورد موافقت صریح مسئولین امر نیز قرار می گرفته است. این افراد با کد اطلاعاتی «پرستو» جذب دستگاه ها شده اند. جیسون می‌گوید: «من دماسنج تغییر رفتار نظام اجتماعی در ایران بودم ؛ ماموریت من نفوذ در لایه‌های زیرین اجتماعی بود. گزارش‌های من مورد وثوق آمریکایی‌ها بود تا بدانیم ذائقه مردم در مسائل سیاسی و فرهنگی در ایران چقدر تغییر کرده است. مثلا پاک کردن تصاویر شهدای نقش بسته بر دیوارهای تهران و نقاشی تصویری از طبیعت به عنوان نمادی از تغییر رفتار مستندسازی و به خارج از کشور فرستاده می شد.»

بررسی اثرات تحریم در زیربناهای اقتصادی کشور و اقدام برای کشاندن مردم به خیابان‌ها از ماموریت های دیگر است که جیسون به آن اعتراف کرده و گفته است که به روستاها سفر می‌کرده و از اهالی سوال می کرده که شما چه زمانی مقابل نظام اسلامی می‌ایستید و در چه شرایطی معیشت به شما فشار می‌آورد؟

تیم جیسون در خلال مذاکرات، شرایط اقتصادی کشور را رصد و فیلم و مستند تهیه می‌کردند و برای هر ثانیه از آن ، سه هزار دلار دریافت می کردند. شخصی به نام «ب.خ» از چهره‌های معروف اقتصادی در کشور به عنوان یکی از سرپل های دیگر جیسون اشاره می کند که در گلوگاه‌های اقتصادی خارجی و حوزه‌های بانک فعال بوده است. هدف آنان ضربه به درآمدهای ایران بواسطه تمرکز بر مسئله واردات بوده است. مثلا یکی از پروژه ها این بوده که اگر ایران ۲ درصد از عوارض واردات خودرو را کاهش داده این مبلغ از در آمدهای گمرکی ایران کسر می‌شود تا به طور هم زمان بودجه کشور دچار اخلال و صنعت خودروی ایران ورشکسته ‌شود.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۵
آزاد جوادی